Marketing advies: Zinloos of werkt het?

Elk advies heeft een nadeel: Je moet als ondernemer over je eigen plannen heen denken. Als je vast blijft houden aan wat jezelf bedacht hebt ga je niet makkelijk veranderen.

Daarom is het ook zo belangrijk dat je het verschil maakt tussen marketing als een vorm van reclame, met SEO, social media en een website en marketing als een studie binnen bedrijfskunde. Waar zaken als inkoop, producten en productie, logistiek en kosten een grote rol spelen.

Marketing advies zonder bedrijfskunde?
Da’s zwemmen met kleren aan!

Bekijk het als een auto: Als het lampje “service” brandt moet er soms veel gebeuren.
Soms is dat duidelijk, een kleine of grote beurt maar het kan ook betekenen dat er een onderdeel vervangen moet worden. En dat weet je pas als de garage gecontroleerd heeft wat de oorzaak is (quick scan) zodat je een idee kunnen geven van wat het gaat kosten.
Een bedrijfskundig marketer werkt net zo: Jij belt om te melden dat er een probleem is, samen gaan we kijken wat het probleem is en hoe we dat kunnen oplossen.

En dan loopt het anders. De garage belt omdat er ander probleem is ontdekt, met zoveel extra euro als gevolg, en in je bedrijf is niet alleen de verkoop een probleem. Uit het onderzoek blijkt dat je inkoop verkeerd inkoopt, of dat er te veel materiaal verloren gaat bij de productie. Of dat je contracten hebt die 50% minder hoeven te kosten.
Verkopers die buiten dienst zijn in plaats van buitendienst werken. Veel declaraties, dat wel!
Erger, soms blijkt dat je importeur leuke verhalen vertelt maar inmiddels de producten van een concurrent in de markt zet. (Heb ik dus daadwerkelijk meegemaakt in een onderzoek. )

Daarom profileer ik E57 Elverdesign als bedrijfskundig marketing advies bureau.

Omdat ik gewoon nieuwsgierig, leergierig, geïnteresseerd maar vooral ondernemer ben.

De vestigingsplaats is Meedhuizen, in Oost Groningen. Het werkgebied is tegenwoordig vooral Nederland en Duitsland.