Klanten lopen niet weg, ze worden niet vastgehouden.

Waarom de aanschaf van een stofzuiger leidt tot mijn gevoel bij ondernemers, retail en winkelgebieden.

Toen wij in 1999 ons huis konden betrekken hadden we net een nieuwe stofzuiger gekocht. Handig met twee paardenmeiden, wat katten, cavia’s en wat konijnen die ook binnen kwamen. We hebben de Henry gekocht want: “Zo’n ding gaat langer mee dan welke stofzuiger ook!” Maar ook aan deze stofzuiger kwam een einde. Wat reviews bekeken en uiteindelijk heel lokaal de opvolger gekocht. In Delfzijl, toevallig de eerste winkel bij de parkeerplaats 🙂 met vriendelijke bediening

Gemiste kans voor de detailhandelaar.


Bij het afrekenen moest ik mijn postcode en huisnummer opgeven voor de garantie. Dat had ik ook al gedaan toen we daar onze koelkast kochten.
Optimaal moment voor klantbestendiging dus !
Bevalt de koelkast, was de service goed, weet ik wat.
Maar nee hoor, we koetjes en kalfden even verder en met een doos liepen wij de winkel uit.

Iedereen roemt coolblue vanwege de ervaring: De prijzen zijn niet superlaag, integendeel, maar dat vergeef je ze.

“Dat Internet is een bedreiging voor de winkelgebieden! ”

Lokale winkeliers, zeker verkopers van relatief duur spul, kunnen zonder veel moeite precies hetzelfde realiseren maar ja, dan moet je het wel zien en willen. En zo niet, dan wordt de prijs het enige waarmee je kunt concurreren. Wat bij voorbaat een verlieswedstrijd gaat worden!

Kortom: Ouderwetse winkeliers de bedreiging voor leef- en winkelbare centra! Qua denken, qua aanbod en misschien nog wel het ergste: Door niet veel meer samen te werken, ook witgoed met witgoed en meubelwinkel met meubelwinkel!

Auteur: JohnPeter

JohnPeter Elverding (1957) begeleidt ondernemers en ondernemingen op gebied van een duurzame toekomst, waarbij de winst een noodzaak is om duurzaam te kunnen groeien en waarbij kosten niet zozeer de laagste maar de voor iedereen beste kosten zijn.