Hoe kan ik gevonden worden op internet?

Ik denk dat dit wel de meest gestelde vraag aan mij als marketeer en webbouwer gesteld wordt.

Het antwoord is dan ook verdraaid moeilijk en, wat wij eigenlijk niet kennen, het veranderd regelmatig met de zoveelste update van de mysterieuze en vermaledijde “logaritmes”. Laten we er maar vanuit gaan dat dit alleen maar vaker zal gebeuren en ons richten wat een beetje zekerheid geeft.

Website

Of je het leuk vindt of niet, je hebt een website nodig. Ook al werk je met Facebook en Instagram, uiteindelijk wil je dat een loper je site, je catalagus en je webshop kan vinden. Er komen uitzonderingen aan, maar als je dit leest ben je daar qua technologie en investering nog (niet) aan toe. Komt wel dichterbij maar de basis is de komende jareneengoede website.

Eerste punt: Die site moet werken met mobiele devices, en dat houdt in dat in de code een aantal elementen aanwezig moeten zijn die het schalen mogelijk maken.
Tweede: httpS, het groene slotje. Steeds meer browsers gaan hiermee problemen veroorzaken, dus wees dat gedoe voor. Anders kom je sowieso niet meer bovenaan.
Derde: Basis informatie vindbaar, inclusief AVG statement, overzicht van de webpagina’s en contact informatie, op je site maar ook een paar andere plekken. Denk ook om je openingstijden.
Vierde: Vernieuw je informatie regelmatig met relevante content. Als er niets aan je site gedaan wordt is het voor de zoekmachines een dode website, en dus niet interessant. Afhankelijk van je branche is minimaal één wijziging per maand zinvol, vaker is echter beter.
Vijf: Reacties van klanten. Is wel een dingetje want bedrijven als de mijne hebben maar een paar opdrachtgevers per jaar, terwijl Bol.com er duizenden per dag heeft. Toch moet je proberen om testimonials te krijgen, b.v. op LinkedIn en als het kan op een module van je eigen site. Ook kunnen reacties op een post op je site effectief zijn.

— wordt bewerkt en vervolgd —