Samenwerking

Ik loop al zo’n 60 jaar op deze aardbol, en sinds mijn middelbare school, dienstplicht en nyenrode zie ik het belang van samenwerking. Op allerlei gebieden.

Het merendeel van mijn opdrachtgevers was géén multinational. Een multinational is namelijk een vorm van samenwerking van allerlei bedrijven die juist daarom voordeel hebben van schaalvergroting, groot inkoopvermogen en mogelijkheden om aan een wereldwijd te werken.
Voor het MKB is dat “branding” meestal onbereikbaar, ook al kan het grote voordelen opleveren. Samenwerking met bedrijven die niet zozeer concurreren (en soms juist wel, denk aan geografisch gebonden aanbieders) kan leiden tot sterkere budgetten en vaak geldt dat 3 budgetten van 10.000 euro elk minder opleveren dan 1 budget van 30.000 euro. Schaalgrootte, herkenbaarheid en inzet van betere, professionele kennis en kunde.

Hoe kun je die samenwerking nu effectief vorm geven?

Begin met een kennismaking. Gebruiken jij en je concullega’s wel dezelfde begrippen en inhoud? Of roept iemand wat en denken er een paar: “Ja, dat zal wel maar ik bedoel toch…”). Heeft iedereen dezelfde eind-doelen of gaat eenieder in eerste plaats voor eigen gewin en daarna voor het belang van de groep?
Dat soort kennis krijg je meestal pas na intensieve gesprekken, soms in een vergaderruimte en soms op wat meer vrije plekken.

In Japan gaat men er van uit dat je met elkaar dronken moet zijn geweest omdat je dan de echte persoon ontmoet. Nu ben ik niet zo van drinken en dronken worden maar er zit wel een kern van waarheid in.

Ik ga liever voor een andere aanpak: Beginnen met eenstrategie bepaing: Wat willen we over drie of vijf jaar bereikt hebben? Dat doe ik met een brainstorm sessie gevolgd door een lange pauze voor lunch of diner en daarna het vervolg. Dat geeft eenieder de tijd om de brainstrom sessie intern, dus in je eigen tempo en interpretatie, te evalueren. Na de onderbreking ga ik dan verder met de resultaten van de sessie, een voorlopige conclusie en vast te stellen welke budgetten en ieder vrij kan en wil maken. Dit kan overigens ook deels een commitment in natura zijn maar elk traject heeft zijn eigen mogelijkheden. Wel is belangrijk dat je parameters benoemt voor de meting van het resultaat.

Dat leidt dan tot de basis van de tweede bijeenkomt, de strategie sessie. Hoe wil je dat plan realiseren? Je kiest dan wellicht voor een social media benadering van je stakeholders, de mensen en bedrijven die er toe doen. Dat kan betekenen dat je gaat kiezen voor een bepaalde aanpak, misschien benoem je al een of twee platforms, maar daar moet het ook bij blijven.
Wat je ook moet bespreken is wat voor communicatie je wilt gebruiken en hoe je dat wilt doen: Laat je een filmer een documentaire maken of gebruik je clips die met een iphone gemaakt zijn. Kies je voor kwaliteit of meer betrokkenheid? Of kun/wil je media mixen?

De echte details komen in de derde sessie, waarin je operationeel aan de slag gaat: Welke media, welke aanpak, frequentie, doelgroep benadering, de gemeenschappelijke en de individuele component, wie gaat het maken, wie controleert en hoe ga je sturen aan de hand van de (meet-)resultaten zoals je die hebt vastgelegd in de strategie sessie.

Daarna komen we eens per periode bij elkaar om voortgang te rapporteren en waar nodig tactisch of operationeel bij te sturen. Een touroperator kan nog zo hard stunten, als de bestemming in een brandhaard ligt wordt het moeilijk om daar toeristen heen te krijgen. Net als dit jaar in NL de campings volgeboekt zijn en de last-minute reizen niet aanslaan. Tot de volgende zomer totaal gaat verregenen em de vakantiegangers en masse naar de stranden en zon willen.